W trosce o dobrostan i bezpieczeństwo naszych uczniów, nasza szkoła rozpoczęła innowacyjną inicjatywę – comiesięczne mapowanie przestrzeni szkolnej. Celem tego działania jest identyfikacja miejsc, które uczniowie postrzegają jako bezpieczne, oraz tych, które budzą ich niepokój lub są potencjalnie narażone na przemoc rówieśniczą.
Czym jest mapowanie przestrzeni szkolnej?
Mapowanie to metoda, która pozwala uczniom wyrazić swoje odczucia związane z różnymi miejscami w szkole. Poprzez oznaczanie na planie szkoły miejsc kolorami – zielonym (bezpieczne), żółtym (neutralne) i czerwonym (niebezpieczne) – uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć ich perspektywę i podjąć odpowiednie działania w celu poprawy bezpieczeństwa.
Pierwsze wyniki – głos uczniów
W pierwszym etapie to uczniowie samodzielnie oznaczyli miejsca na mapie według swoich obserwacji. Dzięki ich zaangażowaniu zidentyfikowaliśmy zarówno strefy postrzegane jako bezpieczne, jak i te wymagające naszej uwagi. To cenne informacje, które stanowią punkt wyjścia do dalszych działań.
Kolejne kroki – wspólna odpowiedzialność
W nadchodzących miesiącach planujemy rozszerzyć nasze działania. Do procesu mapowania włączymy nauczycieli dyżurujących podczas przerw, pedagoga, psychologa szkolnego oraz personel obsługi. Dzięki ich obserwacjom i doświadczeniu uzyskamy pełniejszy obraz sytuacji. Ponadto, przeprowadzimy ankiety, które pozwolą nam zebrać dodatkowe informacje i spostrzeżenia.
Dlaczego to ważne?
Przemoc rówieśnicza to problem, który może mieć poważne konsekwencje dla rozwoju i samopoczucia uczniów. Poprzez mapowanie przestrzeni szkolnej chcemy nie tylko zidentyfikować potencjalne zagrożenia, ale także promować kulturę dialogu, empatii i współodpowiedzialności. Uczniowie uczą się, że ich głos ma znaczenie, a dorośli są gotowi słuchać i wspólnie działać na rzecz bezpiecznego środowiska.
Współpraca z rodzicami
Zachęcamy Państwa, drodzy Rodzice, do rozmów z dziećmi na temat ich odczuć związanych ze szkołą. Wasze wsparcie i zaangażowanie są nieocenione w budowaniu atmosfery zaufania i bezpieczeństwa. Jeśli macie Państwo pytania, sugestie lub chcecie podzielić się swoimi obserwacjami, prosimy o kontakt z wychowawcami, pedagogiem lub psychologiem szkolnym. Wierzymy, że wspólnymi siłami możemy stworzyć przestrzeń, w której każdy uczeń będzie czuł się bezpiecznie i komfortowo.
RespectRise – wspólna droga do bezpiecznej szkoły
Comiesięczne mapowanie przestrzeni szkolnej to jedno z działań realizowanych w ramach innowacyjnego projektu RespectRise, którego celem jest wzmacnianie pozycji szkół w walce z nękaniem. Projekt ten jest realizowany w ramach programu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” i współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+ w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, zgodnie z zasadami Programu Erasmus+.
Cele projektu RespectRise:
-
Zapobieganie nękaniu poprzez holistyczne podejście, angażujące uczniów, nauczycieli, rodziców oraz lokalne środowisko.
-
Wsparcie uczniów dotkniętych nękaniem, w tym tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i emocjonalnymi, niepełnosprawnych czy z mniejszości narodowych.
-
Budowanie skutecznej komunikacji oraz promowanie empatii i pełnego szacunku dialogu w szkole.
-
Edukacja na temat korzystania z Internetu i zagrożeń związanych z cyberprzestępczością.
-
Zwiększenie pewności siebie uczniów w radzeniu sobie z sytuacjami nękania.
-
Możliwości rozwoju osobistego poprzez techniki samokontroli, relaksacji i kontaktu z naturą.