Wiatr towarzyszy pogodzie każdego dnia, jedynie jego natężenie bywa różne. Był on inspiracją do postawienia sobie wielu pytań. A całotygodniowe zajęcia pozwoliły na nie odpowiedzieć… Oto zagadnienie poruszane w oddziale Montessori M1.
S – „Wiatr” – Co to takiego? Skąd się bierze? Jak się go nazywa? Jaka ma siłę? Gdzie najczęściej występuje? Czy go widać? Do czego służy? Jakie są „plusy” i minusy” wiatru? (np. wiatrołomy)
T – „Wiatrak” – Co było inspiracja do powstania wiatraka? (nasiona klonu) Jak działa wiatraczek? Z czego jest z budowany wiatrak? Do czego służy wiatrak? Jakiego kształtu skrzydła w wiatraku są najbardziej przydatne? (…dawne, holenderskie wiatraki) Czy może zasilić energią wietrzną np. nasze miasto? Gdzie zbierana jest energia elektryczna wytworzona przez wiatrak? Jak się je buduje? Prawo Newtona.
- inne „ Spadochron” „ Balon” – działanie, wykonanie, z balastem (Desant - zrzuty np. jajka) i bez.
E- „Łopaty wiatraczka” – Ile? Z jakiego materiału? Gdzie kierować powietrze? Co może wspomóc wiatraczek? ( np. wentylator) Ile da radę wciągnąć kulek w kubeczku?
A – „Narysuj wiatr” – praca plastyczna (założenie, że nie widać powietrza, tylko jego skutki), zaprojektuj własny wiatrak, zrób mini wiatraczek, śmigiełko.
M- „Skala Beauforta” – czytanie tabel - prędkości wiatru m/s oraz obserwacja rękawa na lotniskach czy lądowiskach.
Montessorki, dzielnie stawiły czoła wszelkim zadaniom. Eksperymentowały, wykonywały projekty, stawiały hipotezy, działały, poprawiały, odpowiadały sobie na własne pytania. Temat "wiatr" nadal inspiruje i wzbudza zainteresowanie.