Dnia 05.04.2024 w naszej szkole odbyło się spotkanie pod hasłem: Siódemka debatuje. Uczniowie klas siódmych wzięli udział w debacie: Geoinżynieria środowiskowa a zmiany klimatu. Strona propozycji broniła tezy: Należy inwestować w techniki geoiżynieryjne, by przeciwdziałać zmianom klimatu. Strona opozycji starała się zbić argumenty przeciwników, by opowiedzieć się za mniej inwazyjnymi sposobami obniżenia temperatury na Ziemi.
Co rozumiemy przez geoinżynierię?
Przez geoinżynierię rozumiemy celowe i zaplanowane manipulowanie fizycznymi, chemicznymi lub biologicznymi aspektami systemu Ziemi w celu przeciwdziałania klimatycznym zmianom. W geoinżynierii chodzi o usuwanie dwutlenku węgla (CO2) z atmosfery oraz ograniczenie ilości promieniowania słonecznego docierającego do powierzchni Ziemi.
Początkowe głosowanie publiczności za przedstawioną tezą okazało się łaskawe dla zwolenników geoinżynierii. W debacie omówiono zagadnienia takie, jak: przyspieszone wietrzenie skał, użyźnianie oceanów żelazem, kosmiczne żaluzje, albedo różnych powierzchni, zasiewanie chmur, sekwestracja dwutlenku węgla.
Co uwzględniano podczas debaty?
Podczas wystąpień przedstawiano wnioski z doświadczeń i badań, które prowadzono w szkolnym laboratorium chemicznym i fizycznym. W debacie uwzględniono także pytania publiczności, z którymi musiały zmierzyć się zespoły. W końcowym głosowaniu publiczność opowiedziała się ostatecznie przeciw stosowaniu zaproponowanych technik, wykazując obawy o zdrowie ludzi oraz wątpiąc w jednomyślność działania wszystkich państw naszego globu.
Rozstrzygnięcie debaty
Komisja weryfikacyjna w składzie: Pani Joanna Czerniak, Pani Dorota Krasoń oraz Pan Hubert Wiktorowicz dokonali wnikliwej oceny debatujących zespołów, zwracając uwagę na: jakość argumentów i kontargumentów, jakość uzasadniania dowodów naukowych, umiejętność debatowania i efektywnej komunikacji, język, pracę w grupach oraz krytyczne myślenie. Liczyła się również jakość zadawanych pytań i odpowiedzi. Wygrała grupa opozycji.
Debatę prowadziła Pani Marszałek – Agnieszka Wal – studentka geografii i przyrody UMCS, odbywająca praktyki w naszej szkole.
Najlepszą mówczynią debaty została Lena Olejnik z klasy 7c, a najlepszym mówcą – Jakub Kuśmicki z klasy 7b.
Wysoki poziom debaty
Dyrekcja, grono pedagogiczne oraz widzowie SP7 byli i są zbudowani wysokim poziomem, który zaprezentowali nasi debatanci. Przekazujemy, zatem słowa uznania dla ich naukowej pracy, systematyczności działania i pokonywania stresu, związanego z publicznymi wystąpieniami.
W debacie nie było przegranych. Trudność zadania, przed którym stanęła młodzież, ich zaangażowanie oraz umiejętność współpracy sprawiły, że byliśmy świadkami zwycięstw w każdej postaci.
Organizatorzy
Organizatorzy: Panie Anna Skoczeń, Adrianna Sułkowska-Sienkiewicz oraz Monika Śniegocka.
Warsztaty fizyczne metodą STEM
Po debacie odbyły się warsztaty fizyczne metodą STEM, pod hasłem: Hydroenergetyka. Energia wody płynącej. Uczniowie budowali wiatraki wodne ….