Woda to „płynny” temat. Można dużo i długo o niej opowiadać. Najlepiej doświadczyć na sobie – co będzie, gdy jej masz zbyt dużo (mokre np. buty, powodzie), gdy masz jej za mało (susza, pragnienie). Przede wszystkim trzeba wiedzieć - Po co jest woda człowiekowi? Jak się z nią trzeba obchodzić? Dlatego też dzieci z Montessori postanowiły zaprosić dzieci z 1c do siebie na eksperymenty z wodą. Z tego spotkania dowiedziały - Co to takiego woda? Skąd bierze się woda? Kto i co nie może żyć bez niej? Jak z tą wodą można pracować? Gdzie jej szukać, gdy zabraknie wody na Ziemi? Tu ciekawa odpowiedź – …..poszukać jej pod ziemią.
A to pytanie- zagadka: „Czy można przenieść wodę w dziurawym koszyku?”
Czy już znasz odpowiedź na zagadkę? Znajdzie ją po wykonaniu tych kilku doświadczeń. Baw się i szukaj odpowiedzi!!!
Oto kilka doświadczeń z wodą:
1. Woda –H20 i trzy stany skupienia –
„Powstawanie chmury” - para wodna (czajnik 1000C), krople wody zebrane z zimnej metalowej tacy – deszcz. „Piłka lodowa”- śnieżna kula – mini lodowiec (zamrożona woda zamienia się w lód.) „Siła wody” – powiększenie objętości – dziurawe drogi po zimie.
2, „Trik z kostkami lodu” – lód w wodzie wyjęty nitką z solą
3. Lód posypany solą czepia się drewienka.
4. Woda – napięcie powierzchniowe –pierz i płyn do mycia naczyń – nartnik- owad może się swobodnie przemieszczać po powierzchni, pływak musi rozbić tę powierzchnie odpowiednio wykonując skok do basenu.
5. „Kwiaty na wodzie” – papier pęcznieje – chronisz książki przed zalaniem
6. „Płaski plasterek” – „pije wodę” i pojawia się gąbka - tak działa żywność liofilizowana dla kosmonautów.
7. „Wędrująca woda” - mieszanie kolorów – barwy pochodne w plastyce.
8. „Karuzela z wiaderka” - siła odśrodkowa – zabawa na karuzeli.
9. „Wciągnięta woda” – brak tlenu w słoiku wciągnie wodę z talerzyka – wir w rzece.
10. „Zaczarowany balonik” - zimno ocieplone i na odwrót.
11. „Piramida ze szklanek” – ustawianie szklanek z wodą na kartkach papieru.
12. „Krystalizacja soli” – roztwór w ciepłej i zimnej wodzie przesycony nasycony.
Uczniowie po tym spotkaniu wiedzą:
*…..że na świecie jest 75% wód słonych, a w tym 2,5 % wody pitnej
*…..że w Afryce ludzie cierpią na niedosyt wody
*…..że już ludzie korzystają z zasobów Arktyki
*…..że nasze ciało składa się z 70% z wody
*…..że kąpiel pod prysznicem jest oszczędniejsza niż w wannie
*…..że w oceanach giną ryby
*…..że wodę należy oszczędzać itd.
Był też filmik z doświadczeniami, piosenka „Kap, kap…”, rysowanie „Droga kropelki wody” (DW)